Τι είναι οι Asanas της Yoga
Αν δεν ξέρεις τις είναι οι Asanas της yoga, ποια ιστορία κρύβεται πίσω από αυτές, τις διαφορές από τις καθαρά σωματικές ασκήσεις και τα οφέλη που μπορείς να αποκομίσεις, ήρθε η ώρα να μάθεις. Κείμενο: Παντελής Νικολαΐδης. Λέξεις κλειδιά: Sthira (σταθερή) sukham (άνετα) asanam (στάση). Όλοι αναρωτιόμαστε τι είναι οι asanas που λένε οι δάσκαλοι και όσοι ασχολούνται με τη yoga. Στους περισσότερους από εμάς φαίνεται ανούσιο να ακούμε για asanas και όχι για άσκηση ή να ακούμε αυτές τις περίεργες ονομασίες που δίνουν στις θέσεις. Αλλά τελικά υπάρχει ολόκληρη ιστορία πίσω από όλα αυτά. Και εμείς την μάθαμε και σας την παρουσιάζουμε.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ASANA

Asana σημαίνει θέση, ή στάση, και προέρχεται από το σανσκριτικό as –   «παραμένω, είμαι, κάθομαι, τοποθετούμαι και υιοθετώ μια συγκεκριμένη στάση». Οι στάσεις αυτές αναπτύχθηκαν και αποκρυσταλλώθηκαν πριν χιλιάδες χρόνια. Μια τέτοια στάση απεικονίζεται σε ένα πλακίδιο από τη Χαράππα, αρχαία πόλη με πλούσιο πολιτισμό πολύ πριν οι Άρειοι κατακτήσουν την Ινδία.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΟΥ ΩΦΕΛΟΥΝ ΟΙ ASANAS

Οι asanas είναι απλές και αποτελεσματικές κινήσεις και στάσεις του σώματος που τεντώνουν και δυναμώνουν τους μύες του σώματος, αυξάνουν την αντοχή και την ευλυγισία, εξασκούν τα νεύρα, τους συνδέσμους, «λαδώνουν» τις αρθρώσεις, κάνουν αποτελεσματικό μασάζ σε όλα τα όργανα και όλους τους εσωτερικούς αδένες του σώματος, εξασφαλίζοντας τέλεια κυκλοφορία του αίματος και αποτοξίνωση, εξισορροπώντας και αναζωογονώντας ολόκληρο τον οργανισμό. Είναι φτιαγμένες έτσι ώστε να προάγουν μια νοητική και σωματική ευεξία καθώς και καλή υγεία, κάτι που επιτυγχάνεται  όταν όλα τα όργανα λειτουργούν αποτελεσματικά οδηγούμενα από έναν γαλήνιο νου σε εγρήγορση. Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη των asanas είναι ότι εναρμονίζουν το σώμα με το νου και αυτή είναι η βασική  διαφορά των asanas της γιόγκα από τις ασκήσεις γυμναστικής και διάτασης.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ YOGA – ΑΛΛΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΣΚΗΣΗΣ

Η μεγαλύτερη διαφορά με άλλα συστήματα αποκλειστικά σωματικής άσκησης, είναι πως στη γιόγκα έχουμε ενεργή συμμετοχή του νου, που βρίσκεται πάντα σε εγρήγορση και συνειδητότητα. Μία άλλη διαφορά είναι η συμμετοχή της αναπνοής, που δεν περιορίζεται στην ώρα των αναπνευστικών ασκήσεων αλλά επεμβαίνει και διαμορφώνει τη ροή της κάθε κίνησης. Η τρίτη σημαντική διαφορά είναι η ακινησία στη στάση. Η κάθε asana έχει τη δυναμική της εκτέλεση και τη στατική. Ο αρχάριος σίγουρα θα αρχίσει εκτελώντας τις ασκήσεις μόνον δυναμικά, αλλά όσο προχωρεί και βελτιώνεται, τόσο είναι σε θέση να μένει ακίνητος στην τελική φάση της άσκησης, που είναι η επιθυμητή στάση.

Η YOGA ΩΣ ΜΕΣΟ ΑΣΚΗΣΗΣ

Η yoga ανήκει στη κατηγορία  των ολιστικών μαθημάτων καθώς ασχολείται και με τα τρία (3) επίπεδα της ύπαρξης. Δουλεύει  με το υλικό σώμα μέσα από τις ασκήσεις (τις οποίες ονομάζουμε asanas), έπειτα με το ενεργειακό σώμα μέσα από τις τεχνικές ελέγχου  της βιοενέργειας (τις τεχνικές δηλαδή της αναπνοής -pranayama) και το πνευματικό σώμα μέσα από τις τεχνικές διαλογισμού (dhyana). Η ένταση του μαθήματος και τα επίπεδα δυσκολίας καθορίζονται μέσα από τον χρόνο παραμονής σε μια asana, την επιλογή της asana (αρχική ή τελική θέση) και τη μετάβαση από τη μια asana στην άλλη με vinyasa ή χωρίς.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Οι παράμετροι της φυσικής κατάστασης που βελτιώνονται μέσα από την πρακτική της yoga είναι:
  • Η γενική – ειδική δύναμη – αντοχή στη δύναμη.
  • Η αντοχή – αερόβια – αναερόβια ικανότητα. Βελτίωση μέσα από την vinyasa.
  • Η ευκινησία αρθρώσεων – ευλυγισία – ευκαμψία (ενεργητική, παθητική, δυναμική, στατική, γενική). Βελτίωση μέσα από suryanamaskar, όρθιες asanas, πρόσθιες κάμψεις, υπερεκτάσεις.
  • Η επιδεξιότητα – δυνατότητα ισορροπίας – δυνατότητα προσανατολισμού. Βελτίωση μέσα από asanas ισορροπίας
  • Η ικανότητα συγκέντρωσης, η αταραξία, η αυτοπεποίθηση, η ποιότητα ύπνου, η θετική αντιμετώπιση της καθημερινότητας, η ευτυχία και η βαθιά χαλάρωση.
Τώρα που έμαθες, τι λες; Θα δοκιμάσεις και εσύ ένα μάθημα yoga για να διαπιστώσεις το πώς μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή;
Scroll to Top