Δόντια υγιή, χαμόγελο αστραφτερό

Η υγεία των δοντιών εξαρτάται από τη στοματική υγιεινή και τις διατροφικές συνήθειες. Μάθε τι πρέπει να κάνεις και κράτα λαμπερό το χαμόγελό σου για πάντα!

Κείμενο: Σταύρος Δεδούκος.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη στοματική υγεία είναι η συστηματική επίσκεψη στον οδοντίατρο, περίπου κάθε έξι μήνες, εκτός εάν ο γιατρός καθορίσει αλλιώς, και το σωστό καθημερινό βούρτσισμα των δοντιών. Υπό ιδανικές συνθήκες, το βούρτσισμα θα πρέπει να γίνεται 15-30 λεπτά μετά τα γεύματα. Αν πλύνεις τα δόντια σου αμέσως μετά ή αμέσως πριν από ένα γεύμα ή αν ακολουθήσει στο μεσοδιάστημα η κατανάλωση κάποιου σακχαρούχου σνακ ή υγρού που περιέχει ζάχαρη, τα δόντια σου δεν θα έχουν κάποιο όφελος.

ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑΤΟΣ

Τρία έως πέντε λεπτά  την ημέρα είναι συνήθως ο συνολικός χρόνος που αντιστοιχεί σε τρία  βουρτσίσματα και είναι ο απολύτως απαραίτητος για να αποφύγεις τη δημιουργία πλάκας. Για να πετύχεις το σωστό αποτέλεσμα, πρέπει να βουρτσίζεις όχι μόνο τις μπροστινές αλλά και τις  πίσω επιφάνειες των δοντιών, δηλαδή όλες οι οδοντικές επιφάνειες και όλα τα δόντια,  χωρίς να ασκείς υπερβολική πίεση. Ακόμα πρέπει να δίνεις κλίση στην οδοντόβουρτσα προς το σημείο που τα δόντια ενώνονται με τα ούλα.

Πρόσεχε: Το δυνατό και επίμονο βούρτσισμα μπορεί να καταστρέψει την αδαμαντίνη των δοντιών και να τραυματίσει σοβαρά τα ούλα σου, ευνοώντας έτσι την ανάπτυξη της ουλίτιδας και της τερηδόνας.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΑΣ

Η οδοντόβουρτσα, κλασσική ή ηλεκτρική, πρέπει να είναι σχετικά μικρού μεγέθους (για να φτάνει σε όλες τις επιφάνειες και των πίσω δοντιών), μέτριας ή μαλακής σκληρότητας και όχι σκληρή και κατά προτίμηση κατασκευασμένη από συνθετικές τρίχες με στρογγυλεμένες άκρες.

Συμβουλή: Άλλαζε κάθε 3-4 μήνες την οδοντόβουρτσά σου με καινούργια.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΟΔΟΝΤΟΠΑΣΤΑΣ

Αν δεν σου έχει συστήσει κάποια συγκεκριμένη ο οδοντίατρός σου, η μάρκα της οδοντόπαστας δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, απλώς καλό είναι να αποφεύγεις  ανώνυμα προϊόντα των οποίων η δράση και η σύσταση δε αναφέρεται  επακριβώς. Η ποσότητα της οδοντόπαστας σε κάθε βούρτσισμα αρκεί να έχει το μέγεθος μικρού μπιζελιού.

Συμβουλή: Μαζί με την οδοντόπαστα, να χρησιμοποιείς οδοντικό νήμα ή και μεσοδόντιο βουρτσάκι (πρωί βράδυ). Αν χρησιμοποιείς και στοματικό διάλυμα, προμηθεύσου κάποιο φιλικό προς τη μικροβιακή χλωρίδα του στόματος και χωρίς αλκοόλ.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΥΓΙΗ ΔΟΝΤΙΑ

  • Για την τερηδόνα, ευθύνονται σημαντικά η ποσότητα των γλυκών, η συχνότητα με την οποία καταναλώνονται και η υφή τους. Η συχνή κατανάλωση ζαχαρούχων τροφίμων, ιδίως δε όσων είναι υγρά ή μαλακά και κολλώδη, έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή για μεγάλο χρονικό διάστημα οξέων στο στόμα, που τελικά θα προκαλέσουν τερηδόνα.
  • Την υγεία των δοντιών επηρεάζει θετικά η κατανάλωση σκληρών φρούτων με τη φλούδα, ωμών λαχανικών, τυριών, γιαουρτιού, κρέατος, ψαριών, ξηρών καρπών, αλλά και εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου.
  • Η κατανάλωση κίτρινου τυριού ως επιδόρπιο μετά το φαγητό, λειτουργεί ως «ασπίδα» προστασίας από την τερηδόνα και την ουλίτιδα. Τα κίτρινο τυριά, ιδίως δε όσα είναι προϊόντα ωρίμανσης και εμπεριέχουν φυσικά φιλικά μικρόβια (προβιοτικά), μπορούν να εξουδετερώσουν κάποια συγκεκριμένα  οξέα, που βλάπτουν τα δόντια και τα ούλα και να επαναφέρουν το φυσιολογικό pH του στόματος.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι παρεχόμενες πληροφορίες στοχεύουν αποκλειστικά στην ενημέρωσή σου και δεν υποκαθιστούν τις προσωπικές συμβουλές του οδοντίατρου σου.

Scroll to Top